کمیسیون حقوق بینالملل بر مبنای بند ۱ ) الف ( ماده ۱۳ منشور و سپس قطعنامه شماره(11)174 مصوب 21 نوامبر ۱۹۴۷ مجمع عمومی با هدف تدوین و توسعه حقوق بینالملل تاسیس شد. این نهاد قدرتمند حقوقی به عنوان بازوی مشورتی ملل متحد و بهرهمندی از دکترین جمعی موثر، طی بیش از ۷۵ سال فعالیت، نقش تاثیرگذاری در تدوین و تکوین قواعد حقوقی داشته است. کمیسیون حقوق بین الملل همواره با رصد تحولات جهانی و نیاز سنجی از جامعه بین المللی تلاش نموده با مطالعه طرحها، پیشنهاد موضوعات روز و کاربردی، در روند شکل گیری و شناسایی هنجارهای جهانی در کنار دولت ها و سازمان های بین المللی فعالیت مثمری داشته باشد. از این رو بررسی و تحلیل همهجانبه چگونگی روند فعالیت های آن اهمیت دارد. لازم به ذکر است که کمیسیون حقوق بین الملل طی ادوار گذشته شاهد حضور دو استاد برجسته ایرانی به عنوان عضو و در جایگاه رئیس کمیسیون نیز بوده که در فرایند وظایف آن برای تدوین و توسعه حقوق بین الملل نقش داشتهاند: دکتر احمد متین دفتری) ۱۹۶۱-۱۹۵۷ (و دکتر جمشید ممتاز) ۲۰۰۶-2000). بر اساس این اهمیت انجمن ایرانی مطالعات سازمان ملل متحد طی دو روز و با حضور اساتید برجسته حقوق و روابط بینالملل به برگزاری کارگاهی پیرامون کمیسیون حقوق بینالملل پرداخت که در ادامه گزارشی از روز نخست آن خواهد آمد.
نشست اول:آقای اسماعیل بقایی هامانه
در اولین نشست، آقای اسماعیل بقایی هامانه، مدرس حقوق بینالملل و نماینده سابق ایران در کمیته ششم(حقوقی) سازمان ملل متحد به ارائه سخنرانی خود با عنوان «کمیسیون حقوق بینالملل؛ مبانی، ساختار، شیوه کار و مناسبات» پرداختند. ایشان ضمن ارائه مطالبی در رابطه با تاریخ تشکیل کمیسیون حقوق بینالملل، فلسفه وجودی کمیسیون را دو مولفه توسعه تدریجی و تدوین حقوق بینالملل عنوان کردند. در ادامه ایشان ضمن ارائه مطالبی که در رابطه با اعضاء و چگونگی انتخاب آنها داشتند، به این موضوع اشاره نمودند که اعضای کمیسیون باید در ظرفیت شخصی خود و براساس توانمندیهایشان انتخاب شوند. اما خاطر نشان کردند که در عمل این اتفاق رخ نمیدهد. در پایان دکتر بقایی هامانه در رابطه با شیوه کار کمیسیون فرمودند که دو مسیر برای طرح موضوع در کمیسیون وجود دارد:
مسیر اول، کمیسیون میتواند موضوعاتی را از طریق گزارشهای خود به کمیته ششم مجمع عمومی ارائه بدهد و کمیته ششم پس از بررسی این موضوعات را تائید کند.
مسیر دوم، دولتهای عضو میتوانند راسا پیشنویس موافقتنامه یا کنوانسیونی را به کمیسیون ارائه کنند.
اما آن چیزی که در عمل اتفاق میافتد، مسیر اول است. عموما کمیته ششم پیشنهادات کمیسیون را تائید میکند. پس از تائید موضوعات در کمیته ششم در کمیسیون این موضوعات در چند مسیر همزمان یا به صورت مرحلهای مورد بررسی قرار میگیرد و برای هر موضوع معمولا یک گزارشگر ویژه تعیین میشود. گزارشگر ویژه ابتدا یک گزارش از سابقه و منابع موجود در رابطه با موضوع را تهیه میکند. گزارش اولیه ارائه شده توسط گزارشگر ویژه که ضرورتا همراه با نتیجهگیری نیست، به کمیته ششم ارائه میشود تا در جلسه بعدی خود آن را مورد بررسی قرار دهد. همچنین در اختیار کشورها قرار میگیرد تا دیدگاههای خودشان را در مورد آن اعلام کنند. معمولا دو نسخه از قواعد تدوین میشود. نسخه اول در اختیار دولتها قرار میگیرد تا نظراتشان را اعلام کنند. پس از آن که کمیسیون نظرات دولتها در رابطه با نسخه دوم قواعد را دریافت کرد، یک گزارش همراه با شرح مواد را به کمیته ششم ارائه میکند تا از آن طریق در اختیار مجمع عمومی قرار گیرد. کمیسیون بر اساس تجربه اعلام میکند که این مواد در چه قالبی قرار بگیرند. در برخی موارد کمیسیون پیشنهاد کرده است که طی یک کنفرانس دیپلماتیک این قواعد در قالب یک سند حقوقی مورد تصویب کشورها قرار بگیرد. در برخی موارد دیگر به دلیل این که احساس میکند، هنوز ظرفیت لازم برای شکلدهی به یک موافقت نامه بینالمللی ایجاد نشده است، از دولتها درخواست میکند تا در روابط بینالمللی این قواعد را مورد استناد و استفاده قرار بدهند.
نشست دوم: دکتر سید هادی محمودی
در دومین نشست، دکتر سید هادی محمودی، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی، سخنرانی خود با عنوان «کمیسیون حقوق بینالملل؛ متدلوژی» را ارائه دادند. ایشان ضمن بیان این نکته که کمیسیون در قاعدهمند کردن، تدوین و توسعه تدریجی مقررات حقوق بینالملل نقش بسیار مهمی داشته است اما اظهار داشتند که نسبت به کمیسیون یک دیدگاه انتقادی دارند. در ابتدا ایشان نکات مقدماتی را در رابطه با کمیسیون از قبیل وظایف کمیسیون، نحوه انتخاب اعضای کمیسیون، اعضای شاخص کمیسیون و اعضای ایرانی کمیسیون بیان کردند. ایشان در ادامه به بیان نکاتی در رابطه با توسعه تدریجی و تدوین پرداختند؛ از جمله این که علیرغم تفاوت بین این دو اصطلاح، در حقیقت عملکرد کمیسیون به نحوی است که گویی بین این دو تفاوتی وجود ندارد. در توسعه تدریجی کمیسیون خود نمیتواند ابتکار عمل داشته باشد بلکه باید مجمع عمومی و سایر ارکان و کشورهای عضو امری را از آن بخواهند. در تدوین کمیسیون میتواند با در جریان قرار دادن مجمع عمومی ابتکارعمل داشته باشد. در توسعه تدریجی نیاز به مخبر ویژه وجود دارد اما در تدوین اینگونه نیست. باا ین حال رویه و عملکرد کمیسیون به نحوی است که بین این دو فرقی قائل نمیشود و این گونه توجیح میکند که موضوعی وجود ندارد که صرفا تدوین یا توسعه تدریجی باشد، این دو درهم تنیده است و نیازمند مخبر ویژه هستند. دکتر محمودی در بخش سوم از سخنان خود روش کمیسیون را یک روش پوزیتیویستی میداند. ایشان اعتقاد داشتند که کمیسیون بیشتر عملگرا است و به مباحث تئوریک توجهی ندارد. ایشان در آخر به شرح ذیل به ارائه جمعبندی سخنان خود میپردازند:
۱. به نظر ایشان کمیسیون حقوق بینالملل ابزار دولتهاست؛ چون دولتها به وجود آورنده کمیسیون، سازمان ملل متحد و مجمع عمومی هستند. بنابراین کمیسیون در برابر دولتها دست بسته به حساب میآید.
۲. کمیسیون با واقعیت بینالمللی سازگاری ندارد.
۳. گستردگی اعضا نشاندهنده دشواری رسیدن به انسجام و توافق میباشد.
۴. معاهدات متعددی در موضوعات مختلف تنظیم شده است و عملا موضوعی برای کمیسیون باقی نمانده است یا دولتها علاقهای به تنظیم معاهدهات ندارند. از طرفی کمیسیون تمامی موضوعات را پوشش نمیدهد؛ مثل حقوق فضانوردی و ....
۵. تغیر پارادایم یعنی علاقهای به کنوانسیونسازی ندارد و به سمت کدگذاری رفته است.
6. در نهایت از نظر ایشان کمیسیون حقوق بینالملل پایگاهی برای مشروعیتبخشی به رفتار دولتها میباشد.
نشست سوم: دکتر حوریه حسینی اکبرنژاد
دیگر سخنران این نشست، دکتر حوریه حسینی اکبرنژاد، عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس بودند که سخنرانی خود را با عنوان «کمیسیون حقوق بینالملل؛ توسعه حقوق بینالملل در پرتو طرحهای مطالعاتی شاخص: جرایم علیه بشریت» ارائه دادند. ایشان در ابتدا با اشاره به این نکته که درحال حاضر بیش از هر زمان دیگری، به علت تغییر پارادایمی، به کنشگری کمیسیون حقوق بینالملل نیاز داریم و نظام حقوقی کنونی پاسخگوی نیازهای امروز ما نیست، این پرسش را مطرح نمودند که اساساً چه ضرورتی وجود دارد که بهرغم وجود اساسنامه دیوان بینالمللی کیفری، یک معاهده مستقل در رابطه با جنایت علیه بشریت به وجود بیاید؟
ایشان در پاسخ به این سوال به وجود خلأ در حقوق مسئولیت بینالمللی دولتها در رابطه با قواعد مرتبط با جنایت علیه بشریت اشاره کردند و نمونه بارز این مسئله را در قضیه بوسنی علیه صربستان دانستند که بهرغم اینکه جنایت علیه بشریت هم از موضوعات مورد درخواست از دیوان بینالمللی دادگستری بود، اما دیوان از ورود به این قضیه اجتناب کرد و بنابراین ضرورت پرداخت به این موضوع احساس میشود.
دکتر حوریه حسینی اکبرنژاد در ادامه بیان داشتند که سیر تحولات این پیشنویس در مقایسه با برخی دیگر از طرحهای مطالعاتی کمیسیون، مدت زمان کوتاهتری است و تعجیل و شتابزدگی در رابطه با مسیری که کمیسیون طی نموده است، دیده میشود. ایشان افزودند که کمیسیون در سال 2019، پیشنویس نهایی را در 15 ماده تصویب و به کمیته ششم مجمع عمومی ارجاع نمود.
عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس در ادامه اهم موضوعاتی که از سوی دکترین در رابطه با این پیشنویس مورد بررسی و نقد قرار گرفته است را این چنین اظهار داشتند:
ماده 2 - تعبیری که کمیسیون به جای جرایم بینالمللی بهکار برده است، تعبیر جنایات تابع حقوق بینالملل است. کمیسیون هدف خود را از بهکارگیری این ترمینولوژی، تعریف حد و مرز میان جنایت علیه بشریت در نظامهای حقوقی ملی و حقوق بینالملل بیان میکند.
پاراگراف سوم مقدمه پیشنویس - جنایت علیه بشریت واجد خصیصه آمره بودن است. آمره بودن جنایت علیه بشریت، ایجاد نظام مسئولیت بینالمللی مشدد را سبب میشود؛ بدین معنا که یک دولت به نمایندگی از جامعه بینالمللی میتواند دولت ناقض را پاسخگو کند.
ماده 3 - عیناً تکرار ماده 7 اساسنامه رم است و این امر بدین معناست که کمیسیون اهتمامی مبنی بر ایجاد تحول هنجاری در مفهوم و مصادیق جنایت علیه بشریت ندارد و شرایط مقرر، همان شرایطی است که در اساسنامه رم آمده است.
ایشان در ادامه یکی از چالشبرانگیز ترین بخشهای این پیشنویس را تبیین نظام مسئولیت دانستند و مهم ترین خلأ پیشنویس موجود را عدم پرداخت به مسئله انتساب به عنوان یکی از عناصر احراز مسئولیت بینالمللی قلمداد نمودند.
از دیگر موضوعات مورد بحث، بهرسمیت شناختن مسئولیت اشخاص حقوقی بود و اشاره شد که بند 8 ماده 6، در صدد الگوبرداری از پروتکل منضم به کنوانسیون حقوق کودک است و کمیسیون رویکردی پیشگیرانه نسبت به نظام مسئولیت اشخاص حقوقی ترسیم نموده است. ایشان افزودند که مسئولیت کیفری برای اشخاص حقوقی امری نوظهور نیست و متعاقب ادغام دیوان دادگستری آفریقا و دیوان آفریقایی حقوق بشر، نهاد واحدی ایجاد شد که متکفل رسیدگی به مسئولیت افراد و دولتها است و به عبارتی رویکرد کمیسیون، الهام پذیری از اتفاقاتی است که در آفریقا در حال رخ دادن است.
تعهد به پیشگیری از دیگر مباحثی بود که بدان پرداخته شد و در نقد این موضوع بیان شد کمیسیون عمدتاً در این پیشنویس به مفهوم سرزمین استناد میکند و به جنبههای فراسرزمینی صلاحیت و بالتبع تعهدات فراسرزمینی دولتها در ارتباط با پیشگیری از جنایت علیه بشریت استنادی ننموده است، حال آنکه نقض تعهد به پیشگیری از جنایت علیه بشریت اکثراً فراسرزمینی است.
دکتر حسینی اکبرنژاد از دیگر موضوعات مهم این پیشنویس را بهرسمیت شناختن صلاحیت جهانی محاکم ملی برای رسیدگی به جنایات علیه بشریت بر اساس مواد 7، 8 و 9 پیشنویس مواد دانستند و در رابطه با مبنای این امر، به ماهیت آمره جنایت علیه بشریت اشاره داشتند. ایشان در نتیجهگیری سخنان خود بیان داشتند که به نظر میرسد تصویب یک کنوانسیون راجع به جنایت علیه بشریت میتواند یک گام رو به جلو قلمداد شود.
نشست چهارم: دکتر مسعود علیزاده
در چهارمین طرح بحث از برنامه دوره آموزشی کمیسیون حقوق بین الملل؛ توسعه و تحول هنجارهای جهانی، دکتر مسعود علیزاده به «توسعه حقوق بینالملل در پرتو طرحهای مطالعاتی شاخص بالا آمدن سطح دریاها» توسط کمیسیون حقوق بینالملل پرداختند.
ایشان ضمن اشاره به واقعیت ملموس تغییرات اقلیمی و گرمایش زمین به نتایج آن از جمله بالا آمدن آب دریاها پرداخته و با اذعان به این که حقوق بینالملل نیز از طریق وسایل و سازکارهای خود نیز تلاش کرده تا نه تنها شرایط را کنترل و آثار آن را تخفیف دهد که در تلاش است تا حتی خود آن آثار را کم و در نهایت متوقف کند، اشاره کرده و بر این موضوع تاکید نمودند که حتی اگر بتوان گرمایش زمین را متوقف کرد، نمی توان آثار آن از جمله بالا آمدن سطح آب دریاها را کنترل کرد. شرایط کنونی مطابق برخی تحلیلها به نحوی است که در سال 2100 شاهد ناپدید شدن برخی دولتهای ساحلی و جزیرهای مانند مالدیو خواهیم بود که خود این امر تبعات و پیامدهای سیاسی و اقتصادی و اجتماعی خاص خودش را خواهد داشت. همین امر بود که لاجرم منجر به ورود ساحت حقوق بینالملل به این موضوع شد.
ایشان ضمن تبیین پیشینه موضوع، عنوان داشتند که از دهه گذشته کشورهای ساحلی و جزایری در خلال نشستهای سالانهای که اعضای کمیسیون بینالملل برپا میداشتند، نگرانی خود مبنی بر تحدیدی که تمامیت ارضی کشورشان را تهدید میکرد، به اعضا یادآوری میکردند و همین شرایط و رویدادها بود که موجب شد تا 5 عضو کمیسیون حقوق بینالملل(نمایندگان پرتغال، ترکیه، ساحل عاج و پرو) پیشنهادی[پروپازولی] تحت موضوع بالا آمدن آب سطح دریاها ارائه کنند. این موضوع همچنین موجب شد برای نخستین بار یک کشور(میکرونزی) در تاریخ کمیسیون حقوق بین الملل، از آن نهاد درخواست تدوین و توسعه بنماید که این تلاشها منجر به این شد تا کارگروه برنامه درازمدت کمیسیون نیز موضوع را در دستور کار خود قرار داده و نتایج را به مجمع عمومی ارسال کند که مورد تصویب مجمع نیز واقع شد. این چنین بود که کمیسیون این موضوع را در دستور کار خویش قرار داد. پنج حقوقدان ذکر شده، در سال 2021 به طرح یک روش شناسی[ متدولوژی] رسیدگی به این مسئله پرداخته و تصمیم بر این شد تا هر سال گزارشی را ارائه نمایند.
دکتر علیزاده در ادامه، ضمن تشریح فعالیتهای کمیسیون و نهادهای مرتبط به سازمان ملل متحد، به توضیح چالشهای مهم تاثیر بالا آمدن آب دریاها در عرصه حقوق بینالملل پرداخته و موضوعات مختلفی که میتواند کشورها را درگیر کند را توضیح دادند. همچنین حاضران را با این سوال مواجه کردند که چرا کمیسیون در نهایت به چند موضوع محدود مانند شرایط دولت-کشور و حمایت از افرادی که این بحران شامل حالشان میشود، میپردازد و به موضوعاتی چون صلح و امنیت بینالمللی و مسئولیت بینالمللی کشورها نمی پردازد؟ ایشان ضمن تببین نکاتی در این موضوع، اشارهای نیز به تلاشهای کمیسیون حقوق بینالملل و دیگر نهادها که ما را به سمتی برد که شاهد نخستین رگههایی از رویه قضایی باشیم، داشتند.
در ادامه دکتر علیزاده ضمن تشریح سوالات و چالشهای پیش روی کمیسیون، به ابعاد مختلفی پرداختند؛ از جمله این که کمیسیون میبایست به این سوال جواب دهد که آیا امکان حفظ حیات دولت-کشورها در زمانی که تمام یا قسمتی از سرزمینشان از بین میرود، وجود دارد؟ وهچنین بالا آمدن سطح آب دریاها چه تاثیری بر خط مبدا دریاها دارد؟ ایشان در خلال تشریح این سوالها به تلاش برخی بازیگران عرصه بینالمللی اشاره کردند که به دنبال ایجاد رویهای هستند تا یک دولت-کشور در غیاب عامل خشکی به حیات خود ادامه دهد. در راستای سوال دوم، ایشان زاویه نگاه کمیسیون را به تسلط نگاهی که بر اصل ثبات مرزها تاکید دارد، تبیین کردند و با توجه به گزارش اول کمیسیون(تکمیل نشده) که به شرایط دولت کشورها میپردازد، عنوان کردند که کمیسیون به سمت ترک برداشتن نگاه سنتی و تغییرات اساسی در امر STATEHOOD در حرکت است.
دکتر علیزاده یکی دیگر از چالشهای پیش روی کمیسیون را وضعیت حمایت از حقوق اشخاص تحت تاثیر دانسته و بیان کردند که با توجه به این که حقوق بینالملل و حقوق بینالملل بشر و حقوق پناهندگان و حقوق محیط زیست بینالملل، هیچ کدام پاسخگوی چنین وضعی نیستند، کمیسیون به سمت درک و پاسخ به چنین وضعی حرکت کرده و عملکرد و بیانیههای دولتها و اظهار نظر آنان در کمیسیون و گزارشهایشان مسبب شرایطی شده است تا با شناسایی قاعده، به دنبال ایجاد رویهای در این موضوع باشد.
در انتها و در جمعبندی، ایشان به ذکر اهمیت این موضوعات برای جامعه جهانی پرداختند و با توجه به دو هزار کیلومتر مرز دریایی کشورمان با دریای آزاد، به نقد انفعال دستگاه دیپلماسی و عدم یک دکترین منسجم در کشورمان پرداخته و ضمن اشاراتی بر فعالیتهای حقوقی همسایگان آبی ما، خواستار حساسیتهای بیشتری در ورود دولت ایران به این موضوع شدند.