دوشنبه ۰۷ خرداد ۱۴۰۳
گزارش مجمع عمومی عادی سالیانه(نوبت اول) انجمن ایرانی مطالعات سازمان ملل متحد

مجمع عمومی عادی سالیانه انجمن ایرانی مطالعات سازمان ملل متحد با دستورکار

 

- ارائۀ گزارش عملکرد هیئت مدیره،گزارش مالی، گزارش بازرس

- تصویب صورت های مالی تا پایان سال1402 

- تعیین روزنامه کثیرالانتشار

- تعیین حق عضویت اعضای انجمن به تفکیک برای اعضای دانشجویی، وابسته، پیوسته و حقوقی

 

در بعدازظهر روز چهارشنبه 26 اردیبهشت ماه 1403 براساس بند۲ ماده ۱۰ اساسنامه در محل سالن فردوسی خانه اندیشمندان علوم انسانی تشکیل شد. در ابتدای جلسه، هیأت رئیسه مرکب از آقایان دکتر جمشید ممتاز، دکتر فریده علیپور، دکتر پوریا عسکری، دکتر محسن عبداللهی و خانم دکتر فاطمه پورفرد نماینده وزارت علوم تحقیقات و فناوری برای نظارت بر انجام دستورکار مجمع در جایگاه مستقر شدند.

سپس ضمن خوش آمدگویی، دکتر نسرین مصفا رئیس انجمن، گزارش فعالیت ها را که در ادامه مشروح آن خواهد آمد، ارائه دادند .

پس از ایشان دکتر حسن سواری، بازرس انجمن، گزارش مالی انجمن در سال های 1401 ۱۴۰2[1] را قرائت کرده و سپس به اهمیت مشارکت مالی اعضا از طرق مختلف، دادن حق عضویت سالانه، هدایا، کمک بر مبنای ماده هفدهم اساسنامه اشاره نمودند.

موارد دستورکار سپس مطرح و به تصویب مجمع عمومی رسید:

 

  1. گزارش فعالیت های انجمن، گزارش مالی انجمن
  2. تعیین روزنامه اطلاعات به عنوان روزنامه کثیرالانتشار
  3. برمبنای بند۴ ماده ۱۱ اساسنامه ،تعیین حق عضویت های سالانه انجمن، دانشجویی 100هزار تومان، وابسته 200 هزارتومان و پیوسته اعضای هیات علمی مبلغ 500 هزارتومان و دیگر اعضای پیوسته ۳۰۰ هزارتومان تعیین شد. لازم به تذکر است که آخرین تغییر حق عضویت در مجمع سال 1401 صورت گرفته بود.

 

  جلسه مجمع  در ساعت 21 به پایان رسید.

 

گزارش دکتر نسرین مصفا،‌ رئیس انجمن :

 

به نام آن‌که جان بخشید ما را

تن و توش و توان بخشید ما را

 

هیات رئیسه محترم،

اساتید ارجمند،

اعضای گرامی پیوسته انجمن ایرانی مطالعات سازمان ملل متحد،

 

عرض سلام و ادب و احترام

با شکر به درگاه خداوند پس از یک بار تعویق برگزاری مجمع به دلیل شرایط جوی در دهم اسفند سال ۱۴۰۲، توفیق آنرا داریم که امروز در خدمت شما باشیم.

در ابتدای جلسه وظیفه دارم یاد و خاطرات سه عضو محترم پیوسته انجمن که در سال گذشته روی در نقاب خاک کشیدند را گرامی دارم. استاد دکتر سیدعبدالعلی قوام، در خردادماه، استاد دکتر داود هرمیداس باوند در آبان ماه و استاد دکتر بهروز اخلاقی در دی ماه ۱۴۰۲ که هر سه نفر از بزرگان روابط و حقوق بین الملل بودند. انجمن در هر سه مراسمی که به یاد آنان برگزار شد، به وسعت خود مشارکت کرد.

فعالیت های انجمن در سال گذشته به طور مستمر از طریق راه های ارتباطی خود، تارنما و شبکه های اجتماعی گزارش فعالیت های انجام شده را منتشر و در دسترس قرار داده است. بنابراین به طور مختصر به آنها اشاره می کنم.

۱- از نظر ساختاری، چهار کمیته برای انجام بهتر فعالیت های انجمن تشکیل شد .

 

  • کمیته صلح وامنیت بین المللی
  • کمیته محیط زیست و توسعه پایدار
  • کمیته آموزش
  • کمیته بین الملل
  • همچنین  شعبه خوزستان انجمن آغاز به کارکرد .

 

۲- برگزاری نشست های تخصصی از جمله، سلسله نشست های فلسطین و سازمان ملل متحد، نشست ها در ایام و مناسبت های بین المللی، ازجمله روز جهانی صلح، روز جهانی حقوق بشر، روز جهانی نوروز، نشست های با مشارکت محدود اعضا و سخنرانان کلیدی درباره آینده پژوهی سازمان ملل متحد.

۳- شرکت در جلسات علمی با همکاری دفتر سازمان ملل متحد در تهران، از جمله روز دیپلماسی چندجانبه و سالروز تاسیس سازمان ملل متحد.

۴- برگزاری کارگاه های آموزشی«سازمان ملل متحد در پرتو نظریات روابط بین الملل» و «آشنایی با چگونگی تدوین و تصویب قطعنامه ها در سازمان ملل متحد»

۵- برگزاری دوره آموزشی«کمیسیون حقوق بین الملل؛توسعه و تحول هنجارهای جامعه جهانی»

۶- انتشار کتب، مشارکت در کتاب نگرش ایرانی نسبت به حقوق بین الملل مشترک با انتشارات میزان، تقدیمی به استاد جمشید ممتاز، کتاب مجموعه مقالات همایش صدمین سال تاسیس سازمان بین المللی کار، نشریه انجمن، انتشار مقالات تالار گفتگو شنبه ها و سه شنبه ها، ترجمه گزارش دبیرکل الحاقی به دستورکاری برای صلح ملل متحد، و همچنین تولید اولین پادکست انجمن. 

۷-آغاز به کار دوره جدید و مبارک کمیته جوانان با طی فرایند انتخاب برمبنای درخواستها و مصاحبه، در حال حاضر ۱۷ نفر عضو کمیته هستند.

۸- شعبه غرب انجمن با برگزاری مستمر نشست های علمی فعالیت خود را دنبال و شعبه خوزستان نیز نشست هایی آغاز کرد. که گزارش آنها مرتب از طریق شبکه های اجتماعی در دسترس قرار گرفته است.

9-ارتباط مستمر با کمیسیون انجمن های علمی ایران، شورای انجمن های علمی ایران

 

همه این اقدامات با همکاری مجدانه اعضا و دیگر افراد علاقمند انجام شده است.

انجمن در آستانه گذر از بیست و پنج سالگی فعالیت خود است. بیستمین سال در کرونا گذشت و انشاالله که با همکاری اعضای محترم موفق به انجام برنامه های مناسبی در راستای اهداف اساسنامه انجمن باشیم.

وظیفه خود می دانم که از یکایک اعضای هیات مدیره ارجمند برای همکاری سپاسگزاری و قدردانی نمایم.

از دبیرکل انجمن عزیز به ویژه در تلاشهای فراوان برای پویایی تالار گفتگوی انجمن، از مسئولین گرامی کمیته ها، از خانم اعظم پازدار همکار عزیز دبیرخانه انجمن، از اعضای کمیته جوانان، مسئول محترم و یکایک آنان تشکر میکنم.

انجمن علیرغم محدودیت های موجود؛ امکانات مستقل مالی، مکان مناسب و تعداد نیروی انسانی فعالیت های ارزنده ای را انجام داده است و انشاالله با توکل به خداوند در سال پیش رو بتواند در خدمت به جامعه علمی بیشتر کوشا باشد.

همچنین از خانه اندیشمندان علوم انسانی و یکایک همکاران آن، به ویژه جناب دکتر قاسمی که علیرغم مشکلات خانه صمیمانه برای انجام  فعالیت های انجمن همواره مساعدت دارند، کمال تشکر را دارم. تلاش همه ما با همت، مشارکت و تعهد  اعضای محترم بران است که انجمن را محفلی برای انس و انجام فعالیت های علمی مثمر ثمر حفظ و به دست آیندگان بسپاریم.

در پایان از حضور و همکاری نماینده محترم وزارت علوم،تحقیقات و فناوری، خانم دکتر پورفرد برای نظارت بر مجمع عمومی سال جاری سپاسگزاری می نمایم.

توفیق همگان را در خدمت به جامعه علمی خواستارم.

 


[1]تراز سال های مذکور در دبیرخانه انجمن موجود و برای اطلاع در دسترس می باشد.

آخرین مطالب

آیین نامه کمیته جوانان انجمن ایرانی مطالعات سازمان ملل متحد



اطلاعات بیشتر