دوشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۷
گزارش کارگاه آموزشی اقامه دعوی در دیوان بین المللی دادگستری

گزارش کارگاه آموزشی اقامه دعوی در دیوان بین المللی دادگستری  
 

تهیه و تنظیم هوشنگ شیخی،میترا دودانگه ای 

کارگاه آموزشی اقامه دعوی در دیوان بین المللی دادگستری در تاریخ ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ به همت انجمن ایرانی مطالعات سازمان ملل متحد  و با همکاری مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد در سالن کنفرانس این مرکز در تهران برگزار شد.

در این کارگاه آموزشی خانم دکتر نسرین مصفا ریاست انجمن ایرانی مطالعات سازمان ملل متحد و استاد دانشگاه تهران، آقای دکتر هادی آذری استادیار حقوق دانشگاه خوارزمی و مشاورمرکز امور حقوقی بین­المللی ریاست جمهوری و همچنین خانم نازنین قائم مقامی فراهانی کتابدار مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد حضور داشتند. مخاطبان این کارگاه آموزشی ۲۰ تن از دانشجویان دوره های کارشناسی ارشد و دکتری حقوق بین­الملل از دانشگاه­های مختلف کشور بودند.
کارگاه با سخنان خانم دکتر مصفا رئیس انجمن ایرانی مطالعات سازمان ملل متحد آغاز شد. رئیس انجمن ضمن خوش­آمد گویی دانشجویان و دکتر آذری استاد و مدرس برگزار کننده کارگاه ، اظهار امیدواری کردند که که با توجه به صلاحیت و جایگاه دیوان و حسن انتخاب استاد گرانقدر حقوق بین الملل ایران دکتر جمشید ممتاز به عنوان قاضی ویژه در نزد دیوان،  این کارگاه بتواند برای دانشجویان و فعالان عرصه حقوق بین­الملل در ایران مفید باشد ایشان بر توانمندی دکتر آذری به عنوان یک حقوقدان جوان و اگاه به مسایل روز حقوق بین الملل و به انتشارات مهم ایشان در سالهای اخیر به ویژه در سالنامه فرانسوی حقوق بین­الملل که از اعتبار جهانی برخورداراست نیز تاکید کردند و از همیاری و مساعدت خانم قائم مقامی، آقای علیرضا رنجبر و کمیته  دانشجویی انجمن مطالعات سازمان ملل سپاس­گذاری  کردند.
در بخش بعدی فیلمی در خصوص معرفی دیوان بین­المللی دادگستری به نمایش درآمد که نحوه شکل گیری و نحوه کار این دیوان شرح داده شده بود. در ادامه کارگاه آموزشی، خانم نازنین قائم مقامی کتابدار مرکز اطلاعات سازمان ملل، به معرفی سایت دیوان بین المللی دادگستری پرداختند و نحوه بازیابی اسناد مختلف از این سایت را برای دانشجویان حاضر در نشست توضیح دادند.   
در بخش سوم کارگاه آموزشی اقامه دعوی در دیوان بین المللی دادگستری، آقای دکتر هادی آذری استادیار حقوق دانشگاه خوارزمی و مشاورمرکز امور حقوقی بین­المللی ریاست جمهوری در دو بخش مجزا مباحث شان را ارائه نمودند. در بخش اول با ارائه مباحث نظری و تاریخی پیرامون شکل گیری دیوان و صلاحیت دیوان شرکت کنندگان را با این نهاد بین المللی آشنا نمودند.  بخش دوم ارائه دکتر آذری با مبحث دستور العمل ها، نحوه کارکرد و ارجاعات تاریخی به پرونده های مختلف شروع شد و با تشریح نحوه­ اقامه دعوی و انواع دادخواست های ارائه شده به دیوان و مزایا و معایب هر یک از روش ها تداوم یافت. در انتهای هر بخش به پرسش های شرکت کنندگان توسط مدرس کارگاه آموزشی پاسخ داده شد.

در بخش پایانی کارگاه آموزشی اقامه دعوی در دیوان بین المللی دادگستری، در راستای توسعه مهارت های شرکت کنندگان و همچنین آزمون آموخته های ارائه شده توسط اساتید، با ارائه یک فکت مشترک، شرکت کنندگان در قالب دو تیم مجزا با استناد به مواد قانونی و با اتکا بر مباحث ارائه شده در کارگاه به اقامه دعوی و نگارش لایحه پرداختند و نهایتا نماینده هر گروه در حضور شرکت کنندگان از دعوی مطروحه‌­ دفاع کرد. شایان ذکر است دو لایحه ارائه شده توسط دکتر آذری به لحاظ شکلی و محتوایی نقد و بررسی شدند. در انتهای برنامه گواهینامه شرکت در کارگاه آموزشی مذکور از سوی انجمن ایرانی مطالعات سازمان ملل متحد و دفتر اطلاعات سازمان ملل متحد در ایران به شرکت کنندگان تحویل داده شد.

 

گزارش کارگاه آموزشی اقامه دعوی در دیوان بین المللی دادگستری
گزارش کارگاه آموزشی اقامه دعوی در دیوان بین المللی دادگستری

آخرین مطالب

آیین نامه کمیته جوانان انجمن ایرانی مطالعات سازمان ملل متحد



اطلاعات بیشتر