حمید رستمی - دانش آموخته مقطع کارشناسی ارشد حقوق بین الملل از دانشگاه شهید بهشتی
بدون شک از ویروس کرونا میتوان به عنوان یکی از بزرگترین بحرانهای چندوجهی قرن حاضر نام برد. علاوه بر به مخاطره افتادن سلامت مردم جهان توسط این ویروس – که یادآور همه گیریهای بسیار کشندهای است که در گذشته جان بسیاری از انسانها را گرفته است – و تبعات اقتصادی ناگواری که تمامی دولت های جهان را با چالش رو به رو ساخته است، ویروس کرونا به عنوان یک وضعیت اضطراری ویژه، پیامدهای سیاسی بیشماری نیز به دنبال داشته است. هر لحظه آمار مبتلایان و درگذشتگان ناشی از ویروس کرونا بالاتر میرود و اخبار و اطلاعات جدیدی در خصوص این ویروس منتشر میشود که میتواند روابط و مناسبات انسانی را به طور چشمگیری دستخوش تغییر کند.
رهبران سیاسی دنیا بنا به وظایف و تعهدات خود در قبال مردم، در تلاش هستند تا کارآمدترین روشهای موجود را برای مقابله با این ویروس به کار ببرند، اما طبیعی است که در جستجو برای این روش از خاستگاه و نگرشهای سیاسی خود فاصله نمیگیرند. تقریباً در اکثر کشورهای جهان همهگیری ویروس کرونا منجر به اعلام وضعیت اضطراری شده است. وضعیتی که متناسب با ماهیت آن منجر به اتخاذ اقدامات فوری، ویژه و موقتی می گردد تا از بروز یک بحران یا گسترش آن جلوگیری شود. اگرچه در لزوم وجود این نهاد شکی نیست، اما همواره این هراس وجود دارد که یک وضعیت اضطراری دست مایه ای برای فرصت طلبان جهت کسب قدرت یا افزایش قدرت خود به نحو نامشروعی گردد. آدام رابرتز در خصوص این نگرانی معتقد است که هیچ چیز مانند وضعیت موقتی دوام نمی آورد (Adam Roberts, Prolonged, Military Occupation: The Israeli-Occupied Territories Since 1967, 1990, p. 46-7) ؛ بدیهی است شرایط پدید آمده ناشی از ویروس کرونا به پایان خواهد رسید، اما تصمیماتی که در این دوران اتخاذ می شوند، پیامدهای طولانی مدتی به همراه خواهند داشت که آینده را شکل .میدهند
اصول دموکراسی از پذیرش بالایی در بین مردم برخوردارند. برگزاری انتخابات آزاد، تکثرگرایی، حکمرانی منتخبان مردم بر مردم، نظارت مستمر و همه جانبه بر تصمیمات مسئولین، شفافیت، پاسخگویی مسئولین نسبت به تصمیمات اتخاذی و حساسیت و آگاهی آنها نسبت به نیازهای مردم تنها بخشی از اصول دموکراسی هستند که بدون شک از مطلوبترین معیارهای به زمامداری به شمار میروند. محبوبیت دموکراسی ریشه در منطق عقلایی دارد که طبع جستجوگر انسان تشنه را در راه یافتن مناسبترین روش تدبیر زندگی اجتماعی سیرآب میکند. با این وجود مباحث پیرامون معایب دموکراسی نیز قدمت طولانی دارند. یکی از جدیترین انتقادات نسبت به حکومت نمایندگان اکثریت بر مردم توسط آلکسیس دو توکویل بررسی شده است، که ظاهراً مفهوم آن به تفکرات افلاطون باز میگردد. (( Alexis de Tocqueville, Democracy in America, 2002, p. 222 در این نقد از دموکراسی با عنوان «استبداد اکثریت» نام برده میشود، و طرفداران دموکراسی با این پرسش رو به رو میشوند که آیا به راستی میتوان تضمین نمود که حکومت نمایندگان اکثریت مردم به مصلحت تدبیر مطلوب زندگی اجتماعی است یا خیر؟ منتقدان دموکراسی با اشاره به نمونه هایی که حاکمان مستبد با توسل به روش های دموکراتیک موفق به کسب قدرت شده اند، ادعا دارند که دموکراسی را نمیتوان راهکاری برای رسیدن به مطلوبترین روش تدبیر زندگی اجتماعی دانست. در عمل نیز شاهد آن هستیم که مستبدانی که موفق به کسب آرای موافق توده مردم میشوند از طریق انتخاباتهایی که ظاهری دموکراتیک دارند بر اریکه قدرت می نشینند و یا با تظاهر به رعایت اصول دموکراتیک، اعمال و تصمیمات خود را از هرگونه انتقادی مبرا میدانند، حفظ قدرت و استمرار حکومت خود را تضمین میکنند و مخالفان خود را در تضاد با اصول دموکراسی معرفی میکنند.
طرفداران واقعبین دموکراسی نسبت به ایرادات روش حکومتداری دموکراتیک آگاهند. با این وجود به درستی معتقدند که پیدایش دموکراسی و مراقبت از آن فرایند طولانی است که مستلزم تلاش بی وقفه و همگانی است و نمیتوان آن را به صرف «حکومت اکثریت» فروکاست. بنابراین برای دستیابی به یک دموکراسی بالنسبه حقیقی باید خطراتی که دموکراسی را تهدید میکنند شناخت و از شتاب در تصمیم گیری و اتخاذ سریع ترین راهها برای رسیدن به اهداف ارزشمند، مهم و ضروری بدون توجه به دموکراتیک بودن آنها دست برداشت تا از نهال ترد و شکننده دموکراسی محافظت نمود. با این حال پیدایش و همه گیری پرشتاب ویروس کرونا این ابهام را به وجود آورده است که آیا پایبندی به اصول دموکراتیک که معمولاً توصیه به تامل و صرف وقت مناسب برای ارزیابی همه جانبه موضوعات میکنند، جهت مقابله با بحران فعلی که جان و سرمایه انسانهای زیادی را به خطر انداخته است، مناسب هستند یا خیر.
شاید بتوان دولت چین را به عنوان یکی از سردمداران اتخاذ روشهای سفت و سخت مقابلهای معرفی کرد که در اغلب موارد از اصول دموکراتیک پیروی نمیکنند. با این وجود ظاهراً روشهای اتخاذی دولت چین منجر به موفقیت فعلی این دولت در مقابله با ویروس کرونا گشته است و از سوی سازمان بهداشت جهانی مورد تقدیر قرار گرفته اند. در چنین شرایطی چندان دور از ذهن نیست که شیوع ویروس کرونا سالها مباحث آکادمیک و گفتمان های فراوان پیرامون اصول دموکراسی که منتهی به اثبات مطلوبیت این روش حکومت داری شده است را با چالش بزرگی رو به رو کند. این چالش به حدی است که ماریا پیجینوویچ بوریک، دبیرکل شورای اتحادیه اروپا اصول رهنمایی را در خصوص رعایت حقوق بشر، دموکراسی و حاکمیت قانون در طول شیوع کرونا در اروپا برای کشورهای این قاره منتشر کرده است.
برخی از دولتها از شرایط پیش آمده سواستفاده کرده اند و به بهانه شرایط اضطراری اقدامات غیرمتناسبی را اتخاذ کرده اند که به استبداد سیاسی حاکم می افزایند. برای نمونه در مجارستان قانون جدیدی تصویب شده است که به ویکتور اوربان، نخست وزیر این کشور اجازه میدهد تا برای مدت نامعینی از طریق صدور فرمان هایی که مورد نظارت پارلمان قرا نمیگیرند، حکمرانی کند. در فیلیپین پارلمان این کشور قانونی را تصویب کرده است که اختیارات اضطراری تقریباً نامحدودی را به رئیس جمهور این کشور رودریگو دوترته اعطا میکند. همچنین در کامبوج یک قانون تازه تصویب در خصوص وضعیت اضطراری ملی، اختیارات نامحدودی را به دولت این کشور اختصاص داده است و حقوق سیاسی شهروندان را به طور چشمگیری محدود نموده. در نزدیک به 47 کشور جهان انتخابات محلی و ملی به تعویق افتاده است.برخی از دولتها از تکنولوژی های نظارتی برای کنترل عبور و مرور شهروندان خود استفاده میکنند که به طور معمول برای ردیابی دشمنان دولت به کار گرفته میشوند.
طبیعی است که برای طرفداران اصول دموکراسی حفظ جان و سرمایه مردم در اولویت قرار دارد. شرایط بحران همهگیری ویروس کرونا تا حد زیادی غیرقابل پیش بینی است و همین مسئله باعث میشود که تصمیم گیری نسبت به این که کدام اقدامات در بلند مدت نتایج مطلوبی خواهند داشت دشوار گردد. در این میان میتوان گفت آزمون، «ضروری بودن» و «متناسب بودن» اقدامات مقابلهای برای تشخیص واکنش های مطلوب نسبت به همهگیری ویروس کرونا بسیار حیاتی است. قوانین و اقداماتی که حمایتهای اساسی دموکراتیک را کنار میگذارند – برای نمونه بازبینی های پارلمانی و قضایی – آینده پایبندی نظامهای سیاسی به اصول دموکراسی را به شدت به مخاطره می اندازند.
در پاسخ به این پرسش که «آیا ممکن است با پایبندی به اصول دموکراسی با ویروس کرونا مقابله کرد؟» باید گفت که پایبندی به این اصول در مقابله با بحران کنونی نه تنها ممکن بلکه بسیار ضروری است. شفافیت، آزادی بیان، پاسخگویی، دسترسی آزاد به اطلاعات و حفظ جان و کرامت انسانها همگی از اصولی هستند که عبور از بحران کنونی را تسهیل میکنند. هرچند ماهیت بحران به گونه ای است که دستیابی به کارآمدترین راهکارها در کوتاه ترین زمان را میطلبد، قربانی کردن فرایندهای دموکراتیک به هیچ عنوان ضرورتی ندارد. تصمیماتی که در این شرایط گرفته میشوند به طور مسلم آینده زندگی اجتماعی ما را در سراسر جهان مشخص می سازنند. بنابراین نباید به آنها به منزله اقدامات موقتی که پس از رفع شرایط بحرانی خود به خود به پایان میرسند، نگریست.
مسلم است که عموم مردم علاقه ای ندارند که از بحران همه گیری کرونا به بحران شیوع بی حد و حصر حکومت های بی اعتقاد به حداقل اصول لازم برای اداره دموکراتیک کشورها وارد شوند؛ بنابراین باید نسبت به اخبار و اطلاعاتی که صرفاً به قصد تهییج احساسات مردم و هراساندن آنها منتشر میشوند، محتاط بود. میراث دموکراسی به سادگی به دست نیامده است، اما ممکن است به سادگی آسیب ببیند. همانطور که پیشتر گفته شد، آنچه که از پیدایش دموکراسی با اهمیت تر است حفظ و حراست از آن است. حراست از اصول دموکراسی در شرایط عادی با اهمیت است، اما این فرایند در زمانی که این اصول مورد تهدید قرار میگیرند از هر زمانی حیاتی تر است.