دکتر مهشید آجلی لاهیجی – پژوهشگر حقوق بین الملل
۱۴۰۳/۰۲/۲۲
بی تردید تصمیم دیوان در امتناع از صدور دستور موقت درخواستی نیکاراگوئه تا حدی خلاف رویه و شاید انتظارات بخشی از جامعه جهانی بود. با این حال، لحاظ جزئیات پرونده و نوع اظهارات طرفین پرونده میتواند تا اندازه ای نشان دهنده مبنا و ماهیت نحوه عملکرد دیوان در این خصوص باشد.
دیوان بین المللی دادگستری در تاریخ 1 مارس 2024 اعلام کرد که نیکاراگوئه به دلیل کمک مالی و نظامی به اسرائیل و قطع بودجه آژانس پناهندگان فلسطینی (آنروا) علیه آلمان شکایت کرده است. بر اساس ادعای نیکاراگوئه، آلمان کنوانسیون ژنوسید 1948 و کنوانسیون های ژنو 1949 در مورد قواعد حقوق بشردوستانه را در سرزمینهای اشغالی فلسطین نقض میکند. خواهان این پرونده اظهار داشته که «هر یک از طرف های متعاهد کنوانسیون ژنوسید طبق کنوانسیون متعهدند به هر نحو ممکن، از ارتکاب ژنوسید جلوگیری کنند» و از اکتبر 2023، خطر ژنوسید علیه مردم فلسطین، بویژه علیه جمعیت نوار غزه وجود دارد. با این حال، آلمان با ارسال تجهیزات نظامی و کم کردن بودجه آنروا که از مردم غیرنظامی حمایت اساسی بعمل میآورد، ارتکاب ژنوسید را تسهیل میکند. به منظور احراز صلاحیت دیوان، خواهان به اعلامیه های هر دو دولت برای پذیرش صلاحیت اجباری دیوان و شرط حل و فصل اختلاف مندرج در ماده 9 کنوانسیون ژنوسید استناد میکند. این دادخواست همچنین حاوی درخواستی برای اصدار دستور موقت بر اساس ماده 41 اساسنامه دیوان و مواد 73، 74 و 75 قواعد دیوان بوده است.
درخواستهای مورد نظر نیکاراگوئه در رابطه با دستور موقت به شرح ذیل مطرح شد:
1) آلمان باید فوراً کمک خود به اسرائیل به خصوص کمک نظامی که شامل تجهیزات نظامی میشود را تا حدی که این کمک میتواند در نقض کنوانسیون ژنوسید، حقوق بین الملل بشردوستانه و دیگر قواعد آمره حقوق بین الملل عام مانند حق مردم فلسطین به تعیین سرنوشت و عدم سیطره رژیم آپارتاید، استفاده شود، تعلیق نماید؛
2) آلمان باید فوراً هر اقدامی را به منظور تضمین عدم استفاده از سلاحهای تحویل داده شده به اسرائیل در ارتکاب ژنوسید، مشارکت در اقدامات نسل زدایانه یا نقض حقوق بین الملل بشردوستانه اتخاذ نماید؛
3) آلمان باید فوراً هر اقدام ممکن را برای پایبندی به تعهداتش طبق حقوق بشردوستانه انجام دهد؛
4) آلمان باید در تصمیمش برای تعلیق تأمین مالی آنروا به عنوان اجرای بخشی از تعهداتش به منظور پیشگیری از ژنوسید و اقدامات نسل زدایانه و نقض حقوق بین الملل بشردوستانه مردم فلسطین که همچنین شامل تعهد به تضمین رسیدن کمک بشردوستانه به مردم فلسطین، به ویژه در غزه می شود، تجدیدنظر نماید؛
5) آلمان باید برای خاتمه نقض های جدی قواعد آمره حقوق بین الملل از طریق توقف حمایت خود، از جمله تأمین تجهیزات نظامی برای اسرائیل که میتواند در ارتکاب جرایم جدی حقوقی بین المللی استفاده شود، همکاری کند و به حمایت از آنروا ادامه دهد.
به طور کلی، نیکاراگوئه معتقد است تعهدات کنوانسیون ژنوسید تعهدات عام الشمول معاهداتی هستند و دولتهای نیکاراگوئه و آلمان هر دو عضو این سند هستند و منافع مشترکی در تضمین پیشگیری از ژنوسید دارند. همچنین به موجب کنوانسیون های ژنو 1949 همه دولتها موظف به تضمین رعایت قواعد حقوق بشردوستانه می باشند. بر این اساس، نیکاراگوئه به عنوان عضوی از جامعه بین المللی از دیوان میخواهد که نقض جدی تعهدات ناشی از قواعد آمره بین المللی را در همه زمینه ها مورد توجه قرار دهد.
در پاسخ به این اظهارات، آلمان همه اتهامات وارده را با جدیت رد کرد؛ به زعم این دولت، ادعاهای نیکاراگوئه فاقد مبانی حقوقی و موضوعی بوده و صرفاً بر ارزیابی اقدامات اسرائیل که طرف این دادرسی نیست مبتنی میباشد؛ و همچنین، هدف و مقدار حمایت آلمان از اسرائیل از جمله در بحث ارسال سلاح تا حد زیادی توسط نیکاراگوئه تحریف شده است. طبق مستندات ارائه شده توسط این دولت به دیوان، آلمان ذیل قوانین داخلی بسیار سختگیرانه خود، تنها پس از انجام بررسی های دقیقی که فراتر از الزامات حقوق بین الملل است، تسلیحات صادر میکند و تأمین تسلیحات و تجهیزات نظامی برای اسرائیل هم موضوع ارزیابی مستمر شرایط موجود قرار دارد. آلمان اعلام میکند از اکتبر 2023، ما شاهد ارسال هیچ گلوله توپخانه و مهماتی نیستیم و آنچه ارسال شده در زمره سایر تجهیزات و دارای ماهیتی فرعی و دفاعی است. نود و هشت درصد از مجوزهای صادر شده از 7 اکتبر 2023 مربوط به «سلاحهای جنگی» نبود. در مجموع، آلمان معتقد است در بهترین حالت، نیکاراگوئه از اطلاعات لازم برای طرح دعوا علیه آلمان برخوردار نیست و در غیراین صورت، مرتکب تدلیس شده است. همچنین، آلمان کمک به آنروا را قطع نکرده، صرفاً به جهت ادعاهای جدی مطرح شده علیه این نهاد در خصوص دست داشتن کارکنان آن در حمله 7 اکتبر تصمیمی موقتی در مورد عدم تأیید کمک مالی بیشتر به عملیات آنروا در غزه اتخاذ نمود. بعلاوه، فارغ از آنروا، آلمان حمایت از غزه را افزایش داده است، به گونه ای که طبق مستندات این دولت، آلمان بزرگترین اهداکننده کمک به فلسطین در 2023 و 2024 بوده است.
به باور آلمان برای اینکه دیوان اقدام به صدور دستورموقت نماید، نیکاراگوئه باید با ارائه شواهد معتبری نشان میداد خطری فوری وجود دارد که آلمان، عمداً، آگاهانه یا بدون مراقبت مقتضی، کمک میکند تا اسرائیل مرتکب نقض جدی قواعد بین المللی شود. نیکاراگوئه به یک دلیل اساسی نتوانسته چنین ادله ای فراهم کند: اینکه قانون و رویه اجرایی آلمان شرایطی سختگیرانه تر از قواعد بین المللی را لازم میداند.
در نهایت، در 30 آوریل 2024 دیوان بین المللی دادگستری درخواست نیکاراگوئه مبنی بر صدور دستور موقت علیه آلمان برای توقف کمکهای نظامی و دیگر کمکها به اسرائیل و تمدید کمکهای مالی به آژانس امدادرسانی سازمان ملل به آوارگان فلسطینی را رد کرد. دیوان در تصمیم خود اعلام کرد شرایط به گونه ای نیست که الزامات ذیل ماده 41 اساسنامه برای اعمال صلاحیت دیوان جهت صدور دستور موقت فراهم باشد. بعلاوه، دیوان اظهار داشت که نظر به فقدان دلیل روشنی ناظر بر عدم صلاحیت خود، نمیتواند با درخواست آلمان برای حذف این پرونده از فهرست دعاوی دیوان موافقت نماید.
دیوان در بخش نسبتاً استدلالی تصمیم خود، عمدتاً به تأیید اظهارات آلمان پرداخته و به نظر میرسد در خصوص ارسال سلاح دو نکته توانسته دیوان را کاملاً قانع کند که بواسطه اقدامات دولت آلمان خطری فوری و غیرقابل جبران فلسطینیان را تهدید نمیکند: 1) وجود چارچوبهای قانونی سختگیرانه در قالب قواعد اتحادیه اروپا و نیز قوانین داخلی آلمان که به شدت بر موضوع ارسال سلاح نظارت دارد؛ و 2) کاهش قابل توجه مبلغ مجوز صادرات تجهیزات نظامی آلمان به اسرائیل از حدود 200 میلیون یورو در اکتبر 2023 تا حدود 24 میلیون یورو در نوامبر 2023 و حدود 1 میلیون یورو در مارس 2024. همچنین در مورد کمک به آنروا، دیوان بر این باور است که: 1) این کمکها در ماهیت، داوطلبانه هستند، و 2) آلمان از طریق اتحادیه اروپا در تاریخ 1 مارس 2024 به آنروا کمک مالی کرده و حمایت از سایر نهادهای فعال در غزه را هم در دستورکار دارد.
بر این اساس، دیوان تصمیم گرفت که شرایط صدور دستورموقت در این مورد فراهم نیست. با این حال، دیوان نظر به وخامت بحران غزه، نتایج مرگبار اقدامات نظامی اسرائیل علیه مردم غزه و لزوم پایبندی کلیه دولتها به تعهدات ذیل ماده 1 مشترک کنوانسیونهای چهارگانه ژنو و تعهد به پیشگیری به موجب کنوانسیون ژنوسید را متذکر شد و به همه دولتها ازجمله، آلمان یادآوری کرد ارسال تسلیحات به طرفهای درگیر یک مخاصمه نظامی با خطر استفاده از آن سلاحها برخلاف قواعد کنوانسیونهای پیش گفته همراه است.
در مجموع، اساساً شبهات و انتقادات مطرح شده نسبت به تصمیم دیوان بی دلیل نیست. تصمیم دیوان شامل برخی اقدامات بدیع و بی سابقه یا به بیان قاضی الخساونه، قاضی اختصاصی نیکاراگوئه، غیرمعمول است، از جمله اینکه دیوان اعلام نکرد که آیا صلاحیت ظاهری لازم برای اصدار دستور موقت را احراز کرده یا خیر؛ در صورتی که صلاحیت را احراز کرده، نه تنها شرحی در مورد آن نمیدهد، بلکه حتی از تصریح به آن هم خودداری میکند. از سوی دیگر، اگر این صلاحیت احراز نشده، چطور دیوان راجع به فقدان شرایط لازم که منظور از آن شرایط موضوعی قضیه بوده، تصمیم گرفته است. همچنین، بخش استدلالی تصمیم دیوان بسیار قابل انتقاد به نظر میرسد؛ زیرا نه تنها بسیار مختصر بیان شده، بلکه تقریباً تمام و کمال مبتنی است بر هرآنچه آلمان در جلسه استماع مطرح کرد و بطور کلی، استدلال مشخصی در مورد فقدان شرایط لازم برای صدور دستور موقت بیان نشده که این امر به روشنی میتواند مشروعیت آن را به چالش بکشد. در واقع، ظاهراً آلمان بخوبی توانسته دیوان را قانع کند. اما به هرروی فقدان مبانی استدلالی قدرتمند در اظهارنظر دیوان، شائبه نفوذ و تفوق قدرت سیاسی در سیاق عملکرد دیوان را شدت میبخشد، آن هم در وضعیتی که بحران انسانی غزه وجدان جهان را متأثر ساخته و صلح و امنیت بین المللی را مخدوش کرده است.
اما از سوی دیگر، نباید از نظر دور داشت که مبانی حقوقی، استدلالی و نیز موضوعی که نیکاراگوئه در طرح دعوا و نیز اظهاراتی که برای دفاع از درخواست دستورموقت به کار برده بود نیز از انسجام و دقت کافی برخوردار نبوده و این مسئله چندین بار با قاطعیت توسط آلمان در جلسه استماع تذکر داده شد. برای مثال، غالب منابع استنادی نیکاراگوئه برخلاف آلمان، دست اول محسوب نمیشود. در عین حال، در حد بررسی مقدماتی لازم برای اصدار دستور موقت احتمالاً بتوان وجود الزامات قانونی را برای تصمیم گیری در مورد عدم احراز خطر فوری از سوی آلمان کافی قلمداد کرد.
اما علاوه بر همه این موارد، دیوان در اقدام بی سابقه دیگری، علیرغم اینکه تصمیم به عدم صدور دستور موقت میگیرد، احتمالاً برای اقناع وجدان خود یا جامعه جهانی، تکمله ای به تصمیم اصلی خود و بخش استدلالی ناظر بر آن اضافه میکند و ذیل آن از دولتها میخواهد از ارسال سلاح به طرفهای درگیر در مخاصمه خودداری کنند. فارغ از اعلام نظر جالب توجه قاضی الخساونه در این مورد مبنی بر اینکه دیوان یک وضعیت احتمالی ژنوسید را به شرایط وجود یک مخاصمه مسلحانه فروکاسته، ماهیت این بخش از تصمیم دیوان نیز چندان روشن نیست. البته این بند بازگویی برخی تعهدات موجود دولتها بوده و از این حیث، فینفسه لازم الاتباع به شمار میرود. در نهایت، مزیت این ادای دین دیوان به وضعیت غزه میتواند این باشد که دولتها برای مبرا شدن از اتهام سنگین مشارکت در ژنوسید، در حمایت از اسرائیل تجدیدنظر کنند.