محمد یعقوبی- دانشجوی کارشناسی ارشد حقوق بین الملل عمومی دانشگاه علامه طباطبایی
۱۴۰۲/۰۵/۲۱
در سال 2017 فرآیند اصلاح حل وفصل اختلافات سرمایه گذار-دولت در کارگروه سوم آنسیترال (UNCITRAL) شروع شد. کارگروه سوم آنسیترال (WGIII) روی اصلاح فرآیند حل و فصل اختلافات سرمایه گذار-دولت (ISDS) کار میکند. توسعه قواعد رفتار داوران بخشی از این فرآیند بوده است. وجود نگرانی ها در مورد عدم استقلال و بی طرفی داوران در رسیدگی اختلافات میان سرمایه گذار و دولت و عدم وجود استانداردهای واضح در این رابطه، باعث شد تا کارگروه سوم به این موضوع توجه کند. کارگروه ابتدا به نگرانی های مربوط به عدم استقلال و بی طرفی احتمالی داوران و نامزدها در رسیدگی ها پرداخت. برای این امر موضوعاتی که استقلال و بی طرفی را تحت الشعاع قرار میداد مانند: انتصابات مکرر، تعارض منافع و نقش های متعدد(double hating) را مورد بحث و بررسی قرارداد. بررسی این موضوعات مشخص کرد که وجود یک دستورالعمل رفتاری میتواند این نگرانی ها را رفع کند و به روند رسیدگی اختلاف میان سرمایه گذار و دولت مشروعیت بیشتری بخشد.
سال 2019 از دبیرخانه آنسیترال و ایکسید(ICSID) درخواست شد که پیش نویسی در باب دستورالعمل رفتار داوران آماده کنند.(اینجا) دبیرخانه آنسیترال و ایکسید در سال 2020 پیش نویس دستورالعمل رفتار داوران را منتشر کردند.(اینجا) و در سال 2021 دومین پیش نویس توسط دبیرخانه ها منتشر شد.(اینجا) اما در چهل و سومین نشست در سال 2022، کارگروه سوم از دبیرخانه ها درخواست کرد تا دو متن جداگانه تهیه کند.(اینجا) نسخه های اولیه که دستورالعمل رفتار داوران بود، به دو متن جداگانه: 1. دستورالعمل رفتار داوران در حل وفصل اختلافات سرمایه گذار-دولت؛ و 2. دستورالعمل رفتار قضات در حل وفصل اختلافات سرمایه گذار-دولت تقسیم شد. نسخه نهایی در چهل و پنجمین نشست کارگروه سوم به دست آمد و برای تصویب نهایی به کمیسیون آنسیترال تقدیم شد. (اینجا) در این یادداشت سعی داریم تا نسخه نهایی دستورالعمل مربوط به رفتار داوران2023 را مورد بررسی قرار دهیم.
اخلاق حرفه ای داوران
داوران باید از اصول اخلاقی پیروی کنند. به عنوان مثال مهمترین ویژگی که داوران باید داشته باشند استقلال و بی طرفی است. اما علاوه بر این ویژگی، دواران و تصمیم گیرندگان باید اصول حرفه ای مانند: شایستگی و صلاحیت، حفظ محرمانگی، شفافیت و افشای تعارض منافع .... را دارا باشند. استقلال و بی طرفی عنصری مهم در عادلانه بودن نظامهای حل و فصل اختلافات است. اگر استقلال و بی طرفی داوران مورد تردید قرار بگیرد مشروعیت رای صادره از بین می رود. داوران باید آنچه را که در طول جریان رسیدگی ممکن است، بی طرفی آنها را تحت الشعاع قرار دهد، به اطلاع طرفین برسانند. این امر در ماده 12 قانون نمونه آنسیترال مورد اشاره قرار گرفته است.(اینجا) همچنین داوران باید از شایستگی و صلاحیت برخوردار باشند. بدین معنا که توانایی های لازم برای امر داوری را دارا باشند.
بررسی دستورالعمل
دستورالعمل رفتار داوران در حل وفصل اختلافات سرمایه گذار-دولت شامل 12 ماده است. ماده 1، به تعریف اصطلاحات بکار برده شده در این دستورالعمل، از قبیل: اختلاف سرمایه گذاری بین المللی (IID)، سند مبتنی بر رضایت، داور، نامزدها، رابطه خصوصی و دستیار می پردازد. ماده 2 به مواردی اشاره میکند که این دستورالعمل قابل اعمال است. بند یک ماده 2، دستورالعمل را قابل اعمال بر داوران و نامزدهای حل اختلاف سرمایه گذاری بین المللی میداند. بخش دوم این بند، دستورالعمل را قابل اعمال در هر روند حل اختلاف دیگری میداند مشروط بر اینکه مورد توافق طرفین اختلاف قرار بگیرد. بند دوم این ماده به وضعیتی اشاره میکند که میان مقررات رفتاری که در سند مبتنی بر رضایت برای داور و نامزدها در نظر گرفته شده با مقرارت دستورالعمل مغایرت وجود داشته باشد و در چنین وضعیتی دستورالعمل را مرجح میداند. از ماده 3 به بعد دستورالعمل اصول اخلاقی که داوران و نامزدها باید اجرا کنند را برمی شمرد که با اصل استقلال و بی طرفی شروع میشود. بند یک ماده 3 بیان میکند که داور باید مستقل و بی طرف باشد. اما در بند 2 یکسری تعهدات سلبی برای داوران اعلام میکند: داوران تحت تاثیر وفاداری هر یک از طرفین، اشخاص دیگر یا نهاد قرار نگیرند؛ از هر سازمان، دولت یا فردی در مورد هر موضوعی که در رسیدگی اختلاف سرمایه گذاری بین المللی به آن پرداخته شده است دستور دریافت نکنند؛ تحت تاثیر هرگونه روابط مالی، تجاری، حرفه ای یا شخصی گذشته، حال یا آینده نباشند؛ از موقعیت خود برای پیشبرد هر گونه منافع مالی یا شخصی که ممکن است در هر یک از طرفین اختلاف یا در نتیجه رسیدگی به اختلاف سرمایه گذاری بین المللی تاثیر داشته باشد استفاده نکنند؛ هر کارکردی را برعهده نگیرند یا هر منفعتی را نپذیرند که در انجام وظایف ایان اختلال ایجاد کند؛ و هیچ اقدامی را انجام ندهند که ظاهر عدم استقلال یا بی طرفی را ایجاد کند. برشمردن مواردی که باعث میشود استقلال و بی طرفی داوران تحت تاثیر قرار گیرد، به روشن تر شدن مفاهیم استقلال و بی طرفی کمک شایانی میکند.
موضوع دیگری که در این دستورالعمل تعیین تکلیف شده است، موضوع نقش های متعدد( double hating) – داور، مشاور و کارشناس هست. double hating آخرین موضوعی بود که در کارگروه مورد توافق قرار گرفت. نقش های متعدد به وضعیتی اشاره دارد که داوران در روند حل و فصل اختلافات سرمایه گذاری نقش های متفاوتی را به عهده گیرند. به عنوان مثال یک داور در جریان یک رسیدگی حل و فصل اختلافات سرمایه گذار- دولت نقش داور را بر عهده داشته باشد و در یک رسیدگی دیگر که ممکن است با همان معاهده یا همان طرفین دعوا ارتباط داشته باشد، نقش مشاور یا کارشناس را داشته باشد. ماده 4 دستورالعمل به این موضوع پرداخته است. بند 1 ماده 4 دستورالعمل نقش های متعدد به صورت همزمان را در سه حالت ممنوع میکند: اقدام یا اقدام های مشابه، طرف یا طرف های مشابه یا مرتبط، مقررات مشابه در سند مبتنی بر رضایت مشابه. اقدام یا اقدام های مشابه اولین وضعیتی است که نقش های متعدد را در بند1 ممنوع میکند. اقدام شامل هر قانون، آئین نامه، رویه، مقرره، رفتار یا عملکرد دولت یا سازمان یکپارچگی اقتصادی منطقه ای (REIO) است که ادعا میشود حقوق حمایت شده سرمایه گذار را نقض کرده است. دومین وضعیت طرف یا طرف های مشابه یا مرتبط است. این وضعیت شامل یک طرف اختلاف و همچنین هر یک از شرکت های تابعه، وابسته یا نهادهای اصلی طرف اختلاف از جمله هر زیر مجموعه تشکیل دهنده یک دولت میشود. وضعیت آخری که مورد اشاره قرار میگیرد ماده یا مواد مشابه در سند مبتنی بر رضایت مشابه است. این مورد به وضعیتی اشاره میکند که تفسیر همان ماده موضوع رسیدگی است و نه صرفا اینکه همان ماده مبنای شروع رسیدگی بوده باشد. بند 2 داور را برای یک دوره سه ساله از عمل به عنوان نماینده قانونی یا کارشناس در دیگر اختلافات سرمایه گذاری بین المللی یا رسیدگی های مرتبط شامل اقدام (های) مشابه منع میکند. بند 3 داور را برای یک دوره سه ساله از عمل به عنوان نماینده قانونی یا کارشناس در دیگر اختلافات سرمایه گذاری بین المللی یا رسیدگی های مرتبط شامل طرف یا طرف های مشابه یا مرتبط منع میکند. بند 4 داور را برای یک دوره یک ساله از عمل به عنوان نماینده قانونی یا کارشناس در دیگر اختلافات سرمایه گذاری بین المللی یا رسیدگی های مرتبط شامل مقررات مشابه در سند مبتنی بر رضایت مشابه منع میکند. در همه این موارد طرفین میتوانند به نحو دیگری توافق کنند. در ادامه از ماده 5 تا 10 در مورد: تلاش لازم، اخلاق مداری و صلاحیت، رابطه خصوصی، محرمانگی، هزینه ها و مخارج و دستیار صحبت میشود.
اما ماده 11 دستورالعمل برای تضمین هر چه بیشتر استقلال و بیطرفی داوران و نامزدها، به موضوع تعهد به افشاء پرداخته است. بند 1 داوران و نامزدها را ملزم به افشاء هر اوضاع و احوالی میکند که ممکن است استقلال و بی طرفی آنها را مورد شک و تردید قرار دهد. در بند 2 لیستی از مواردی که باید توسط نامزدها و داوران افشاء شود بیان شده است: باید هر گونه رابطه مالی، تجاری، حرفه ای یا شخصی نزدیک با هر طرف اختلاف، نماینده(های) قانونی یک طرف اختلاف، داوران یا کارشناسان در جریان رسیدگی اختلاف سرمایه گذاری بین المللی و هر شخص یا نهاد شناسایی شده، مرتبط با یک طرف اختلاف یا دارای منافع مستقیم یا غیرمستقیم در نتیجه رسیدگی اختلاف سرمایه گذاری بین المللی، ازجمله تامین کننده مالی ثالث در پنج سال گذشته را افشاء کند؛ همچنین هر منفعت مالی یا شخصی در نتیجه رسیدگی اختلاف سرمایه گذاری بین المللی، هر رسیدگی دیگری که شامل اقدام (های) مشابه باشد و هر رسیدگی دیگری را که شامل یک طرف اختلاف یا یک شخص یا نهاد شناسایی شده، مرتبط با یک طرف اختلاف باشد را باید اطلاع دهد؛ کلیه اختلاف سرمایه گذاری بین المللی و رسیدگی های مربوط به آن و هرگونه انتصاب به عنوان داور، نماینده قانونی یا کارشناس توسط یک طرف اختلاف در پنج سال گذشته را باید افشاء کند؛ در آخر هر انتصاب همزمان احتمالی در آینده به عنوان نماینده قانونی یا کارشناس در هر اختلاف سرمایه گذاری بین المللی یا رسیدگی مرتبط را باید اطلاع دهد. داور وظیفه مستمر افشاء اطلاعات بیشتر براساس شرایط و اطلاعات جدید یا تازه کشف شده را به محض اطلاع از چنین شرایط و اطلاعاتی دارد. برای محقق شدن اهداف بند 1 تا 3، نامزد یا داور باید تلاشهای معقولی را برای آگاهی از چنین شرایط و اطلاعاتی انجام دهد. نامزد و داور باید قبل یا پس از انتصاب به طرفهای اختلاف، داوران دیگر در هر رسیدگی اختلاف سرمایه گذاری بین المللی، هر موسسه مدیریتی و هر شخص دیگری که توسط اسناد رضایت یا قواعد قابل اعمال مقرر شده است، افشاگری کند. اما عدم افشاء سازی به خودی خود لزوما عدم استقلال و بیطرفی داوران یا نامزدها را نشان نمیدهد.
تهیه این دستورالعمل در پیشرفت و بهبود روند حل و فصل اختلافات سرمایه گذاری بین المللی تاثیر بسزایی دارد و باعث افزایش مشروعیت روند حل و فصل اختلافات سرمایه گذاری بینالمللی میشود. این دستورالعمل اصول اخلاقی که باید در رسیدگی های اختلافات سرمایه گذاری بین المللی اجرا شود را مشخص میکند. همچنین تکلیف مفاهیم چالشی مانند: double hating را روشن میسازد. اما مهمترین ویژگی مثبت این دستورالعمل این است که مقررات سند مبتنی بر رضایت را بر دستورالعمل برتر میداند در جایی که میان مقررات سند مبتنی بر رضایت و دستورالعمل مغایرت وجود داشته باشد و برای دستورالعمل نقش تکمیل کننده مقررات سند مبتنی بر رضایت را پیش بینی میکند. همچنین امکان توافق برخلاف دستورالعمل را پیش بینی میکند که این امر تضمین کننده حاکمیت اراده طرفین در تعیین قانون و قواعد حاکم بر جریان رسیدگی و داور یا نامزد میباشد.