شنبه ۱۹ شهریور ۱۴۰۱

کمیته جوانان انجمن ایرانی مطالعات سازمان ملل متحد با همکاری خانه اندیشمندان علوم انسانی کارگاه «مهارت افزایی و اشتغال جوانان» را به مناسبت روز جهانی مهارت جوانان در روز سه شنبه مورخ 28 تیرماه 1401 ساعت 18 الی 19:30 ، به صورت مجازی برگزار نمود.

سخنرانان این نشست آقایان محمد رجائی مقدم، معاون سابق (بازنشسته) مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد، علیرضا رنجبر، کارشناس حقوقی مرکز امور حقوقی بین المللی و امین معتمدی، مسئول کمیته جوانان انجمن بودند.

در ابتدای جلسه، خانم مهسا رضاقلی به عنوان دبیرکارگاه و از اعضای کمیته جوانان، ضمن عرض خیر مقدم خدمت اساتید و شرکت کنندگان در کارگاه و لزوم برگزاری آن در راستای بهبود خدمت رسانی جامعه دانشگاهی به میهن عزیزمان و در راستای منافع ملی، مختصر توضیحی در خصوص چرایی برگزاری جلسه ارائه نموند. ایشان اشاره داشتند که با توجه به این مهم که امروزه یکی از پایه ای ترین و البته اصلی ترین دغدغه جوانان بحث اشتغال و کاریابی است، نظر به خیل عظیم متقاضیان کار، فرد متقاضی جهت دستیابی به موقعیت شغلی مطلوب، می بایست علاوه بر دانش کافی که به لحاظ دانشگاهی در آن با سایر متقاضیان برابر است، وجه ممیزه دیگری داشته باشد که همانا مهارت می باشد. بدین ترتیب کارگاه حول محور مهارت افزایی جوانان و در راستای پاسخگویی به دغدغه اشتغال آنان تشکیل شده است. ایشان پس از این توضیح، به ترتیب به معرفی سخنرانان پرداخته و در ادامه از آقای محمد رجائی مقدم، معاون سابق (بازنشسته) مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد بعنوان سخنران نخست، دعوت بعمل آوردند.

آقای رجائی مقدم در ابتدا ضمن سلام و عرض ادب و تشکر از انجمن، در راستای بررسی مسئله کارآموزی در مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد ("مرکز")، به خلاصه ای از تاریخچه تشکیل آن اشاره نموده و اذعان داشتند که تاسیس اولین دفتر در ایران به سال 1950 باز میگردد. اگرچه در سال 1987 و بعد از انقلاب اسلامی ایران، فعالیتهای مرکز متوقف شد، ولی در سال 1994 با ورود اولین رئیس مرکز، این نهاد قوی تر از سابق فعالیت های خود را از سر گرفت. کار اصلی مرکز در عمل، اشاعه اخبار و اطلاعات سازمان ملل متحد در سطح ملی و بین المللی از طریق برگزاری همایش ها در مناسبت های سازمان ملل با همکاری سمن ها و سازمانهای دولتی، ترجمه اطلاعیه های مطبوعاتی و فعالیت با سایر انجمن های علمی دیگر مانند انجمن ایرانی مطالعات سازمان ملل متحد، بوده و هست.

ایشان اضافه نمودند که در آغاز فعالیت مرکز، کتابخانه ای نیز در آن دایر بود که بعدها در پی تغییر سیاست کتابخانه داک همرشولد و متعاقب آن در سال 2019 و در راستای تعهدات ملل متحد برای اصلاحات، مرکز زیر مجموعه دفاتر هماهنگ کننده قرار گرفت که این خود در پویایی مرکز نقش به سزایی ایفا نمود. در سال 2014 بعد از چهارمین رئیس، فرآیند کارآموزی در مرکز فعال گردید. بدین ترتیب در زمان ریاست خانم ماریا دونتسکو تا دسامبر 2021 شرایط کارآموزی به شرح ذیل بود:

1- متفاضی باید حتما دانشجو باشد (دانش آموختگان در هر مقطعی امکان اقدام برای کارآموزی را نخواهند داشت)؛

2- متقاضی باید از سطح مطلوبی از دانش زبان انگلیسی برخوردار باشد (آشنایی با دیگر زبانهای سازمان ملل امتیاز خواهد بود)؛

3- متقاضی باید دانش روز سازمان ملل داشته باشد که در این خصوص مطالعه کتاب Basic Facts about the United Nations پیشنهاد میشود؛ و

4- متفاضی نباید شاغل باشند.

آقای رجائی مقدم ادامه دادند که متفاضیان توجه داشته باشند که جهت پذیرش، از آنها آزمون ترجمه و دانش روز ملل متحد، هر دو به زبان انگلیسی به عمل خواهد آمد. لازم به توضیح است که دوره کارآموزی 6 ماهه بوده و در این دوره هیچ گونه پرداختی صورت نخواهد گرفت. مرکز در هر دوره 6 نفر کارآموز را انتخاب میکند که از مزایای پذیرش میتوان به امکان شرکت کارآموزان در جلسات مرکز، همکاری با سایر آژانس های ملل متحد و ... اشاره کرد. در پایان دوره کارآموزی علاوه بر مدرک اتمام دوره، نامه ای نیز به کارآموزان داده میشود که در آن ضمن اشاره به تحصیلات فردی، خدمات ارائه شده توسط آنها نیز به تایید مرکز میرسد.

ایشان در خلال پرسش و پاسخ و بعنوان نکته پایانی، تنها ملاک پذیرش کارآموزان را شایستگی و دانش متفاضی دانسته و اضافه نمودند که مسائلی از قبیل: ملیت، دانشگاه محل تحصیل، گرایش تحصیلی و .... اهمیتی نخواهد داشت.

در ادامه، آقای علیرضا رنجبر، کارشناس حقوقی مرکز امور حقوقی بین المللی به سخنرانی پرداختند. ایشان اشاره داشتند که با توجه به اینکه هر انسان منظومه و مجموعه ای از توانمندی ها و استعدادهای مختلف است، پس نمیتوان فرمولی برای موفقیت در نظر گرفت چرا که شرایط افراد با هم متفاوت می باشد. از این رو مهم ترین نکته برای مهارت افزایی آن است که خود را بهتر بشناسیم و بر اساس توانمندی های خود به درستی برنامه ریزی کنیم. به علاوه اینکه تنها معیار سنجش برای موفقیت هر فرد باید گذشته خود آن فرد باشد. پس باید تلاش کرد تا نسخه موفق خود باشیم و نه دیگران.

آقای رنجبر در ادامه علاوه بر تجربیات شخصی خود از کار داوطلبانه به عنوان موسس و مدیر سایت دیده بانان دادگستر (دیداد)، عضو و دبیر کمیته دانشجویی انجمن و نیز فعالیتشان در موزه صلح، به نقش انجام کارهای دواطلبانه در توسعه مهارت ها به شرح ذیل اشاره نمودند:

1- انجام کارهای داوطلبانه موجب گسترش دامنه ارتباطات با افراد و نهادهای مختلف می شود. برای نمونه از رهگذر عضویت در کمیته میتوان با بسیاری از اساتید حقوقی آشنا شد و بسیار آموخت. به علاوه کار کردن در کنار این اساتید، فرصت مغتنمی برای عرضه و تبلیغ توانمندی های فردی خواهد بود که این مهم خود میتواند منجر به توصیه نمودن فرد توسط اساتید به سایر نهادها گردد؛

2- انجام کارهای داوطلبانه فضای ارتباط گرفتن با مدیران دفاتر سازمان های بین المللی در ایران را فراهم خواهد آورد. چرا که سالانه انجمن، نشست ها و کارگاه های مختلفی را با همکاری این آژانس ها برگزار می نماید؛

3- فعالیتهای داوطلبانه تصویری کلی از آنچه یک سازمان بین المللی از کار انتظار دارند، به متفاضی ارائه میدهد؛ و

4- با انجام کارهای دواطلبانه، متفاضیان ضمن آموختن مهارت نگارش متون اداری و ویرایش، فرصت یادگیری بدون استرس و بدون مسئولیت سنگین را خواهند داشت.

ایشان در پایان اضافه نمودند که موثرترین روش جهت معرفی شما به جامعه حقوقی، متخصص شدن و نگارش مفاله در حوزه ای خاص می باشد. بنابراین ضمن انجام اینگونه فعالیتها، از اهمیت فضای مجازی (LinkedIn) غافل نشوید.

سخنران پایانی، آقای امین معتمدی، صحبتهای خود را حول محور انواع مهارت ها آغاز نمودند. ایشان اشاره داشتند که اگر مهارت ها را به دو دسته مهارتهای سخت (Hard Skills) و مهارتهای نرم (Soft Skills) دسته بندی کنیم، در حقیقت افراد با رزومه قوی یعنی مهارت سخت دعوت به مصاحبه می شوند ولی با مهارت نرم است که موقعیت شغلی را به دست می آورند. مهارتهای نرم در واقع مهارتهای ارتباطی، اجتماعی و شخصی هستند که بخش اعظم موفقیت هر آدمی در هر موقیعت شغلی وابسته به آنهاست. بر اساس آمار منتشر شده توسط انجمن ملی کارآموزان و کارمندان (NACE) 3 مهارتی که در دستیابی فرد به موقعیت شغلی رتبه های نخست را به خود اختصاص داده اند (شامل: مهارت ارتباط نوشتاری 82%، مهارت حل مسئله 80% و مهارت کار تیمی 78%)، اساسا مهارت های علمی نیستند.

ایشان ادامه دادند که رایج ترین متد مصاحبه، استفاده از روش STAR می باشد که در آن مصاحبه کننده شما را در موقعیتی فرضی قرار داده و در خصوص وظیفه شما در آن موقعیت، اقدامات موثر صورت پذیرفته توسط شما و نهایتا نتیجه آن سئوالاتی را می پرسد. البته که از اهمیت فن بیان و بطور خاص زبان بدن نیز نباید غافل شد.

ایشان بعنوان نکته پایانی اضافه نمودند که در مصاحبه حرفه ای، متفاضی می بایست بر اساس تجربه، توانایی ها، نوع مدرک و سایر شرایط خود، رقمی منصفانه را بعنوان حقوق و مزایای مورد انتظار (و البته قابل مذاکره) در نظر بگیرد. در نهایت، ترکیب این مهارت ها متقاضی را به موقعیت شغلی مورد نظر می رساند.

 

 

تهیه و تنظیم گزارش:

مهسا رضاقلی، عضو کمیته جوانان انجمن

 

 

 

 

آیین نامه کمیته جوانان انجمن ایرانی مطالعات سازمان ملل متحد



اطلاعات بیشتر